23 juni 2017: De Grote Expertisedag Nieuwe Media

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
23-06-2017
09:00 - 17:00

Locatie
Universiteit van Amsterdam - zaal JWS2

23 juni 2017:  De Grote Expertisedag Nieuwe Media

Met trots presenteert het Expertisecentrum Journalistiek op vrijdag 23 juni 2017 voor de zevende achtereenvolgende keer:

De Grote Expertisedag Nieuwe Media #7

Medialessen van (inter)nationale pioniers uit de Verenigde Staten, Frankrijk, Australië en Nederland voor het digitale nu: innovatieve denkers en doeners presenteren hun nieuwste inzichten op het gebied van zoeken, vertellen en verspreiden van (online) nieuws. Met als speciale thema’s: Waarheid en Vertrouwen in de journalistiek (onder meer: Virtual Reality – 360 video – Factchecking – User Generated Content).

De dag staat onder voorzitterschap van Bas Mesters, directeur van het Expertisecentrum Journalistiek, en Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek aan de UvA. Zoals elk jaar brengt de expertisedag veel concrete tips voor journalisten die zich snel willen laten bijpraten: hoe de digitalisering aanwenden om beter nieuws te vinden, te checken en te verspreiden?

Sprekers:
chrisChris Hamby, BuzzFeed News
. Chris is onderzoeksjournalist in hart en nieren. Hij maakt verhalen aan de hand van data-analyses. Zijn werk bleef niet onopgemerkt: hij won de Pulitzer Investigative Reporting 2014 voor zijn reportage over de juridische strijd van doodzieke ex-werknemers in de kolenindustrie. Dit jaar was Chris wederom genomineerd voor de Pulitzer-prijs voor zijn serie artikelen over geheime schikkingen van multinationals. Terugkerend thema: de enorme macht van grote bedrijven om de rechtsgang naar hun hand te zetten.

Hamby zal, behalve over zijn eigen digitale onderzoeksmethodieken, vertellen over de wijze waarop Buzzfeed zich teweerstelt tegen de directe Twitter-aanvallen door Trump. Ook de vraag hoe onderzoeksjournalistiek te plegen in een post factual omgeving komt aan bod. Hoe heeft de komst van Trump het werk van Amerikaanse onderzoeksjournalisten veranderd? Wat kunnen Nederlandse journalisten er van leren, nu sommige politici ook hier steeds vaker openlijk de pers aanvallen en zich steeds creatiever met de waarheid tonen. Hoe kunnen journalisten onder vuur onafhankelijk en feitelijk blijven berichten en het vertrouwen herstellen?

JenniferJennifer Brandel
, grondlegger van het zogenoemde ‘public-powered journalism’, en oprichter van het revolutionaire journalistieke platform Hearken. Hearken zet de lezer centraal, en hielp al ruim tachtig nieuwsorganisaties op zowel nationaal als lokaal niveau samen met hun lezers tot de beste journalistiek te komen. Zo werkte Jennifer al samen met de Britse BBC en de Nederlandse Omroep West. Het leverde haar in 2016 de ‘Media Changemaker Prize’ van het Center for Collaborative Journalism op.

Jennifer raakte er tijdens haar journalistieke loopbaan bij onder andere The New York Times en VICE van overtuigd dat het publiek kan bijdragen aan betere stukken. Ze zal daarom concrete tips geven om de lezer te betrekken bij onderwerpen en artikelen en vertellen waarom dit bijdraagt aan vertrouwen in de journalistiek.

AndrewAndrew Golis
, general manager bij de Amerikaanse journalistieke website Vox, een van de meest succesvolle digitale media startups ter wereld. Vox bewijst dat het kan: een succesvol mediabedrijf (170 miljoen unieke bezoekers per maand) dat alleen online opereert en waarbij tweederde de site mobiel gebruikt. Hoe doe je dat? Hoe blijven nieuwsorganisaties in tijden van snelle technologische veranderingen duurzame bedrijven? Andrew deelt daar zijn ideeën over. Naast zijn werk voor Vox is Andrew adviseur bij het Mobile Innovation Lab van de Britse krant The Guardian.

Andrew zal, naast over het geheim achter het succes van Vox, vertellen over nieuwe manieren om journalistiek werk online bij het juiste publiek te krijgen. Welke kanalen gebruik je voor welke stukken? Waar vind je nieuwe doelgroepen? En hoe trek je de aandacht en houd je die vast? Andrew spreekt uit ervaring en geeft praktische tips.

ThomasThomas Seymat, euronews. Euronews is een Europese omroep die op TV en online uitzendt in dertien talen. Thomas is digitaal journalist en zorgt door middel van datavisualisaties voor online verrijking van nieuwsverhalen. Maar dat is niet het enige. Ook de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) en 360° video’s in de journalistiek fascineren hem. Hij stond aan de wieg van No Comment, een platform van euronews waarop nieuws zonder commentaar en alleen in 360° video’s wordt gebracht. Project No Comment krijgt inmiddels financiële steun van het Google’s Digital News Initiative Fund.

Seymat zal alles vertellen over No Comment én demonstreren hoe VR en 360° video’s nieuwe deuren openen voor de journalistiek. Ook geeft hij tips hoe je binnen een traditioneel mediabedrijf een platform voor VR en 360° video’s van de grond krijgt.

StijnStijn Postema, docent cross-platform journalism aan de University of Edinburg- Napier. Hij werkte ruim vijftien jaar als freelance journalist voor onder andere dagblad Trouw. Stijn onderzoekt de mogelijkheden van drones voor de journalistiek met behulp van een beurs van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Hoe kunnen journalisten drones gebruiken, hoe verhoud je je tot de privacy van het onderzoeksobject en hoe voorkom dat je voor de rechter wordt gesleept? Stijn weet het.

Gelukkig leiden niet alle nieuwe technieken tot meer uren achter de computer. Drones helpen journalisten in het digitale tijdperk meer te halen uit verslaggeving en onderzoeksjournalistiek op straat. Stijn leert je er al vertellend en demonstrerend alles over op de Grote Expertisedag Nieuwe Media.

peterPeter Burger, hoogleraar aan de Universiteit Leiden, en sinds 1990 gefascineerd door nepnieuws, complottheorieën, hoaxes en andere onjuiste verhalen op het internet. Op zijn website gestolengrootmoeder.nl rekent hij af met verzonnen berichten die op sociale media in no-time duizenden mensen bereiken. Hij begeleidt een factcheckproject van studenten journalistiek uit Leiden. Met zijn werk leeft Peter de spreuk ‘al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel’ helemaal na.

Peter zal vertellen over nepnieuws op het internet en ingaan op de manieren van factchecking door media tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017. Wat werkte wel en wat werkte niet? En hoe kunnen media factchecking in de toekomst optimaal uitvoeren?

thomasboeschotenThomas Boeschoten, journalist en datastrateeg van het Algemeen Dagblad. Daarnaast is Thomas oprichter van de Data School van de Universiteit Utrecht. Hij is een expert op het gebied van Twitteranalyses, en gebruikt deze voor journalistieke producties. Zo bracht hij bijvoorbeeld gedetailleerd in kaart welke twitteraars nepnieuws verspreiden.

Thomas zal dieper ingaan op het fenomeen nepnieuws op sociale media. Hoe kunnen traditionele media zich tegen nepnieuws wapenen en hoe boksen zij op tegen de vele sites die nepnieuws verspreiden? Hoe zorgen traditionele media dat ze hun rol als waakhond behouden in een tijd dat feiten worden afgedaan als meningen, óók door politici?

richard

Richard Rogers, hoogleraar New Media en Digital Culture bij het departement Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van het boek Digital Methods (2013). Daarnaast is Richard directeur van het Digital Methods Initiative, waar wetenschappers met sociale -mediadata sociale en politieke kwesties onderzoeken. Zo deden deelnemers onderzoek naar berichten op Twitter vlak na het neerstorten van vlucht MH17 en brachten zij gedetailleerd in kaart wie de klimaatsceptici zijn.

Richard deed diepgravend onderzoek naar de manieren waarop Rusland desinformatie en nepnieuws verspreid. Waarom is uitgerekend Rusland een grootaanbieder van nepnieuws, en hoe heeft de komst van internet bijgedragen aan de verspreiding van deze desinformatie? Richard zal daar op de Grote Expertisedag Nieuwe Media aan de hand van voorbeelden alles over vertellen.

Datum en tijd
Vrijdag 23 juni 2017 van 09.00 – 17.00 uur

Locatie
Universiteit van Amsterdam, James Watt straat 78, Amsterdam (zaal JWS 2). De locatie bevindt zich op 5 minuten loopafstand vanaf het Amstel Station.

Kosten
Vroegboekkorting t/m 15 mei: 135 euro (incl. BTW en lunch).
Daarna 165 euro (incl. BTW en lunch).
Ticket voor studenten (op vertoon van een geldige collegekaart): 25 euro.

Het Expertisecentrum Journalistiek is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam en heeft als missie kennis- en expertisevergroting in de journalistiek. Het organiseert journalistieke expert-symposia en is een makelaar van in-company cursussen voor redacties. Het ECJ verbindt de wetenschap met de journalistieke praktijk van alle dag.

Voor groepsreserveringen of vragen mail naar info@expertisecentrumjournalistiek.nl.

Direct aanmelden: