23 juni 2017: De Grote Expertisedag Nieuwe Media

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
23-06-2017
09:00 - 17:00

Locatie
Universiteit van Amsterdam - zaal JWS2

23 juni 2017:  De Grote Expertisedag Nieuwe Media

Met trots presenteert het Expertisecentrum Journalistiek op vrijdag 23 juni 2017 voor de zevende achtereenvolgende keer:

De Grote Expertisedag Nieuwe Media #7

 

Medialessen voor het digitale nu van pioniers uit de VS, Frankrijk, Groot-Brittannië, Australië en Nederland: innovatieve denkers en doeners presenteren hun nieuwste inzichten op het gebied van zoeken, vertellen en verspreiden van (online) nieuws.

Dit onder de titel: Waarheid en Vertrouwen in de journalistiek.

Aan de orde komen: News and Virtual Reality, 3D, Factchecking, public powered journalism, drone journalism, maar ook computer based onderzoeksjournalistiek in tijden van alternative facts, en de manier waarop de Russen ons nieuwsbeeld proberen te beïnvloeden met digitale trucs.

De dag staat onder voorzitterschap van Bas Mesters, directeur van het Expertisecentrum Journalistiek, en Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek aan de UvA. Zoals elk jaar brengt de expertisedag veel concrete tips voor journalisten die zich snel willen laten bijpraten: hoe de digitalisering aanwenden om beter nieuws te vinden, te checken en te verspreiden?

Sprekers:
chris
Chris Hamby, BuzzFeed News. Chris is onderzoeksjournalist in hart en nieren. Hij maakt verhalen aan de hand van data-analyses. Zijn werk bleef niet onopgemerkt: hij won de Pulitzer Investigative Reporting 2014 voor zijn reportage over de juridische strijd van doodzieke ex-werknemers in de kolenindustrie. Dit jaar was Chris wederom genomineerd voor de Pulitzer prijs voor zijn serie artikelen over geheime schikkingen van multinationals. Terugkerend thema: de enorme macht van grote bedrijven die de rechtsgang naar hun hand te zetten.

Hamby zal behalve over zijn werkwijze vertellen over de manier waarop Buzzfeed zich teweerstelt tegen de directe Twitter-aanvallen door Trump. Hoe onderzoeksjournalistiek te plegen in een post factual omgeving? Hoe heeft de komst van Trump het werk van Amerikaanse onderzoeksjournalisten veranderd? Wat kunnen Nederlandse journalisten er van leren, nu sommige politici ook hier steeds vaker openlijk de pers aanvallen en zich steeds creatiever met de waarheid tonen. Hoe kunnen journalisten onder vuur onafhankelijk en feitelijk blijven berichten en het vertrouwen herstellen?

JenniferJennifer Brandel, grondlegger van het zogenoemde ‘public-powered journalism’, en oprichter van het revolutionaire journalistieke platform Hearken. Hearken zet de lezer centraal, en hielp al ruim tachtig nieuwsorganisaties op zowel nationaal als lokaal niveau samen breed gedragen journalistiek te komen. Jennifer werkte o.m. samen met de Britse BBC en de Nederlandse Omroep West. Het leverde haar in 2016 de ‘Media Changemaker Prize’ van het Center for Collaborative Journalism op.

Jennifer raakte er tijdens haar journalistieke loopbaan bij onder andere The New York Times en VICE van overtuigd dat het publiek kan bijdragen aan betere stukken. Ze zal daarom concrete tips geven om de lezer te betrekken bij onderwerpen en artikelen en vertellen waarom dit bijdraagt aan vertrouwen in de journalistiek.

AndrewAndrew Golis, general manager bij de Amerikaanse journalistieke website Vox, een van de meest succesvolle digitale media startups ter wereld. Vox bewijst dat het kan: een succesvol mediabedrijf (170 miljoen unieke bezoekers per maand) dat alleen online opereert en waarbij tweederde van de gebruikers de site mobiel gebruikt. Hoe doe je dat? Hoe blijven nieuwsorganisaties in tijden van snelle technologische veranderingen duurzame bedrijven? Andrew deelt daar zijn ideeën over. Naast zijn werk voor Vox is Andrew adviseur bij het Mobile Innovation Lab van de Britse krant The Guardian.

 Andrew zal, naast over het geheim achter het succes van Vox, vertellen over nieuwe manieren om journalistiek werk online bij het juiste publiek te krijgen. Welke kanalen gebruik je voor welke stukken? Waar vind je nieuwe doelgroepen? En hoe trek je de aandacht en houd je die vast? Andrew spreekt uit ervaring en geeft praktische tips.

ThomasThomas Seymat, Euronews. Euronews is een Europese omroep die op TV en online uitzendt in dertien talen. Thomas is digitaal journalist die met datavisualisaties zorgt voor online verrijking van nieuwsverhalen. Wij hebben hem uitgenodigd als pionieer op het gebied van Virtual Reality (VR) en 360° video’s. Hij onderzoekt wat de journalistiek er mee kan. Hij stond aan de wieg van No Comment, een platform van Euronews waarop nieuws zonder commentaar en alleen in 360° video’s wordt gebracht. Project No Comment krijgt inmiddels financiële steun van Google’s Digital News Initiative fund.

Seymat zal alles vertellen over No Comment én demonstreren hoe VR en 360° video’s nieuwe deuren openen voor de journalistiek. Ook geeft hij tips hoe je binnen een traditioneel mediabedrijf een platform voor VR en 360° video’s van de grond krijgt.

StijnStijn Postema, freelance journalist en docent journalistiek aan de Edinburgh Napier University en de Christelijke Hogeschool Ede. Stijn onderzocht de mogelijkheden van drones voor de journalistiek met behulp van een beurs van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Kun je met een drone de journalistiek veranderen of zelfs verbeteren? Hoe zit het met privacy en veiligheid? Stijn weet het.

Gelukkig leiden niet alle nieuwe technieken tot meer uren achter de computer. Drones helpen journalisten in het digitale tijdperk meer te halen uit verslaggeving en onderzoeksjournalistiek op straat. Postema wordt bijgestaan door Joost Driessen en Marnix Meulmeester, die hun nieuws-drones demonstreren.

peterPeter Burger, hoogleraar aan de Universiteit Leiden, en sinds 1990 gefascineerd door nepnieuws, complottheorieën, hoaxes en andere onjuiste verhalen op het internet. Op zijn website gestolengrootmoeder.nl rekent hij af met verzonnen berichten die op sociale media in no-time duizenden mensen bereiken. Hij begeleidt een factcheckproject van studenten journalistiek uit Leiden. Met zijn werk leeft Peter de spreuk ‘al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel’ helemaal na.

Peter zal vertellen over nepnieuws op het internet en ingaan op de manieren van factchecking door media tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2017. Wat werkte wel en wat werkte niet? En hoe kunnen media factchecking in de toekomst optimaal uitvoeren?

thomasboeschotenThomas Boeschoten is datastrateeg bij het AD, oprichter van de Utrecht Data School en docent bij de opleiding journalistiek Windesheim. Hij doet onderzoek op het snijvlak van data en nieuwe media, in het bijzonder naar (online) publieken en mediahiërarchieën. Hij is expert op het gebied van Twitteranalyses, en gebruikt deze voor journalistieke producties. Zo bracht hij bijvoorbeeld gedetailleerd in kaart welke twitteraars nepnieuws verspreiden.

Thomas zal dieper ingaan op het fenomeen nepnieuws op sociale media. Hoe kunnen traditionele media zich tegen nepnieuws wapenen en hoe boksen zij op tegen de velen sites die nepnieuws verspreiden? Hoe zorgen traditionele media dat ze hun rol als waakhond behouden in een tijd dat feiten worden afgedaan als meningen, zelfs door politici

richardRichard Rogers, hoogleraar New Media en Digital Culture bij het departement Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is auteur van het boek Digital Methods (2013). Daarnaast is Richard directeur van het Digital Methods Initiative, waar wetenschappers met sociale -mediadata sociale en politieke kwesties onderzoeken. Zo deden deelnemers onderzoek naar berichten op Twitter vlak na het neerstorten van vlucht MH17 en brachten zij gedetailleerd in kaart wie de klimaatsceptici zijn.

Richard deed diepgravend onderzoek naar de manieren waarop Rusland desinformatie en nepnieuws verspreidt. Waarom is uitgerekend Rusland een grootaanbieder van nepnieuws, en hoe heeft de komst van internet bijgedragen aan de verspreiding van deze desinformatie? Richard zal daar op de Grote Expertisedag Nieuwe Media aan de hand van voorbeelden over vertellen.

Programma

8:30 – 9:00 uur :  Registratie

9:00 – 9:15  uur :  Introductie: Bas Mesters (directeur ECJ) en Mark Deuze (hoogleraar Journalistiek UvA)

9:15  – 10:15 uur :  Chris Hamby (BuzzFeedNews): Investigative journalism in the Trump era

10:15 – 10:45 uur : Peter Burger (Universiteit Leiden): Fake News en Fact check 1: De verkiezingen

10:45 – 11:15 uur :  Koffie en thee

11:15 – 12:15 uur : Jennifer Brandel (Hearken): Public Powered News

12:15 – 12:45 uur : Thomas Boeschoten (Dataschool/AD): Fake News en Fact check 2: De patronen

12:45 – 13:45 uur : Lunch

13:45 – 14:45 uur : Andrew Golis (Vox): How to gain the trust of the public

14:45 – 15:15 uur : Stijn Postema (University of Edinburg-Napier): Dronejournalistiek

15:15 – 15:45 uur : Koffie en thee Demonstratie dronevliegen

15:45 – 16:45 uur : Thomas Seymat (Euronews): VR en 360°-journalism

16:45 – 17:15 uur : Richard Rogers (UvA): Fake News en Fact check 3: De Russen

17:15 uur : Borrel

Locatie
Universiteit van Amsterdam, James Watt straat 78, Amsterdam (zaal JWS 2). De locatie bevindt zich op 5 minuten loopafstand vanaf het Amstel Station.

Kosten
Ticket: 165 euro (incl. BTW en lunch).
NVJ-leden en freelancers korting: 135 euro (incl. BTW en lunch).
Ticket voor studenten (op vertoon van een geldige collegekaart): 25 euro.

Volg ons ook op Facebook.

Het Expertisecentrum Journalistiek is gelieerd aan de Universiteit van Amsterdam en heeft als missie kennis- en expertisevergroting in de journalistiek. Het organiseert journalistieke expert-symposia en is een makelaar van in-company cursussen voor redacties. Het ECJ verbindt de wetenschap met de journalistieke praktijk van alle dag.

Voor groepsreserveringen of vragen mail naar info@expertisecentrumjournalistiek.nl.

Direct aanmelden: