Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
16-06-2015
09:00 - 17:00

Locatie
Universiteit van Amsterdam - zaal JWS2


genm-logoMedia-lessen van internationale (en nationale) pioniers voor het digitale nu: innovatieve denkers en doeners in de journalistiek presenteren hun nieuwste inzichten.

Hoe de digitalisering aanwenden om beter nieuws te vinden en te verspreiden?

Onder voorzitterschap van Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek aan de UvA en Bas Mesters, directeur van het Expertisecentrum Journalistiek, bespraken pioniers de cultuuromslag die plaatsvindt bij traditionele nieuwsmedia, alsmede hoe digital only-initiatieven hoop bieden voor de toekomst. Zoals elk jaar bood de expertisedag veel concrete tips voor journalisten die zich snel wilden laten bijpraten.

Lees hier het verslag van de Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015.

Programma:

Programma Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015

Sprekers:

brianBrian Boyer, hoofd visuals team bij de grootste publieke radiozender van de VS, NPR. Eerder was hij hoofd van het nieuwsapp-team van The Chicago Tribune. Sinds 2012 leidt hij een team van datajournalisten en designers die zich fulltime focussen op interactieve online storytelling. Bekijk bijvoorbeeld Life After Death, een van NPR’s multimediale projecten. Boyers missie? Het maken van invloedrijke verhalen, geen clickbait. “We make people care.”

 

nikkiNikki Usher, onderzocht vijf maanden lang hoe een van de grootste redacties ter wereld, The New York Times, zich aanpaste aan het digitale tijdperk. Met als resultaat Making News at The New York Times (2014). Wat gebeurt er momenteel op redacties wereldwijd en welke ontwikkelingen moeten nog in gang worden gezet? Nikki Usher is assistent professor aan de School of Media and Public Affairs in Washington D.C.

 

edwyEdwy Plenel, oprichter en uitgever van Mediapart, de Franse nieuwssite met focus op onderzoeksjournalistiek. Plenel werkte van 1980 tot 2004 bij Le Monde, de laatste vier jaar als hoofdredacteur. De oprichting van Mediapart leest als een sprookje: niemand geloofde dat de nieuwssite ver zou komen bij de oprichting in 2007. Maar in september 2014 tikte de site de 100.000 betalende leden aan. Mediapart bewees het: mensen willen best betalen voor diepgravende content.

 

sjoerdSjoerd Raaijmakers, uitgever van Vice Media Benelux. Vice is er in geslaagd vertelmanieren te vinden die jongeren aanspreken, zelfs als het bijvoorbeeld over het Midden-Oosten gaat. Een verslaggever van de Amerikaanse Vice zat zelfs drie weken in het kalifaat en deed voor Vice verslag. Vice begon in 1994 als Canadees punkblaadje; het is nu een mediabedrijf dat in 36 landen opereert.

 

laurensLaurens Verhagen, chef Volkskrant.nl. Sinds zijn aantreding streeft hij ernaar de krant en de website tot elkaar te laten komen. In tegenstelling tot de meeste kranten kun je de gehele krant nu ook online lezen, voor tien euro per maand. Verhagen was tussen 2006 en 2011 hoofdredacteur van NU.nl en medeverantwoordelijk voor het grote succes van die nieuwssite.

 

freekFreek Staps, chef van NRC Q, de zakelijke website van NRC. De site, die in het voorjaar van 2014 startte, trekt 300.000 bezoekers per week. NRC Q is volledig digitaal, blikt vooruit en richt zich op hoogopgeleiden die een meer dan gemiddelde interesse hebben voor economisch, zakelijk nieuws.

Jurriaan Bernson, hoofd product & development bij NU.nl. NU.nl. Binnen NU is een lange traditie van omgaan met lezersbijdragen – zowel in beeld als tekst (NUfoto en NUjij). Input van lezers geeft razendsnel een beeld van wat er op verschillende plekken in Nederland aan de hand is. Het team van social-/ugc-redacteuren bij NU.nl cureert en researcht het materiaal voordat deze wordt meegenomen in de berichtgeving.

De Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015 werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

16560-625-477