20 juni – Grote Expertisedag Nieuwe Media 2016

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
20-06-2016
09:00 - 18:00

Locatie
Universiteit van Amsterdam - zaal JWS2


Medialessen van internationale (en nationale) pioniers voor het digitale nu: innovatieve denkers en doeners presenteren hun nieuwste inzichten op het gebied van zoeken, vertellen en verspreiden van (online) nieuws.

Onder voorzitterschap van Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek aan de UvA en Bas Mesters, directeur van het Expertisecentrum Journalistiek, bespreken journalistieke pioniers de cultuuromslag die plaatsvindt bij (inter)nationale nieuwsmedia en wat voor nieuwe mogelijkheden de digitalisering biedt. Zoals elk jaar brengt de expertisedag veel concrete tips voor journalisten die zich snel willen laten bijpraten: hoe de digitalisering aanwenden om beter nieuws te vinden, te checken en te verspreiden? Bekijk het programma.

Klik hier voor aanmelding.

Sprekers:

jigar1Jigar Mehta, Fusion, AJ+. Als er één televisienetwerk uitblinkt in het produceren van nieuws voor een generatie die nauwelijks meer televisie kijkt, dan is het wel Al Jazeera. Hun jongste, innovatieve platform AJ+ is in een kleine twee jaar uitgegroeid tot een van de grootste videopublishers op Facebook (2.2 miljard views over heel 2015).

De mastermind achter AJ+ is Jigar Mehta, audience manager en engagement lead, tot begin dit jaar verantwoordelijk voor de enorme groei van AJ+ (hier een blik achter de schermen). Inmiddels is Jigar weggekaapt door een ander sterk groeiend online platform in de VS: Fusion. Want waar online videojournalistiek wordt bedreven, daar is Jigar. Hij zal tijdens de Grote Expertisedag Nieuwe Media ingaan op de werkwijze van AJ+ en zijn visie op online journalistiek. Wat kunnen nieuwsorganisaties leren van de manier waarop AJ+ en Fusion nieuws verspreiden en in grote getale nieuw, jong publiek aan zich binden?

fergus1Fergus Bell, Dig Deeper Media. Hij is dè fact checker en verificatie-expert van dit moment.

Fergus adviseert nieuwsdesks, journalisten en universiteiten. Hij zal praten over tools, technologie en best practices voor de momenten waarop elke seconde telt. Hoe moet je de ‘nieuwsdiarree’ op sociale media snel verifiëren? Hoe monitor je de sociale media en doe je ontdekkingen via de digitale weg? Hoe kun je de concurrentie te slim af zijn: qua snelheid en qua betrouwbaarheid? Hoe check je wat je verzamelt? Hoe handhaaf je toch harde journalistieke eisen? En hoe behandel je het publiek op een ethisch verantwoorde wijze? Fergus legt uit welke digitale tools je daarvoor in je gereedschapskist moet hebben.

matthew1Matthew Kaminski, hoofdredacteur POLITICO Europe Edition.

Met vijftien jaar journalistieke ervaring in Europa was het niet gek dat Matthew Kaminski in 2014 werd gevraagd om POLITICO’s Europese editie te gaan leiden. Sinds Matthew’s komst begin 2015 trekt het politieke platform 1 tot 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand en is POLITICO’s nieuwsbrief – ‘Brussels Playbook’ – een begrip geworden onder EU-medewerkers en journalisten.

Matthew Kaminski werd in 1971 geboren in Polen en emigreerde in 1980 naar de Verenigde Staten. Hij deed in de jaren 90 verslag voor The Financial Times en The Economist vanuit Kiev en was vervolgens correspondent in Brussel. In 2004 won hij de Peter R. Weitz Prize voor een serie columns over de Europese Unie; zijn reportages over de Oekraïne-crisis werden in 2015 beloond met de Overseas Press Club-prijs. Kaminski gunt ons een kijkje achter de schermen bij zijn digitale krant en zal ingaan op de rol van POLITICO, en daarmee in het algemeen online journalistiek, in het momenteel turbulente Europa.

arne1Arne van der Wal, mede-oprichter Follow the Money

Bedenker van de Quote 500, de man die bij FEM Business het licht uit deed, maar zich vervolgens opnieuw uitvond. Met compagnon Eric Smit zette hij zijn geld op de digitale start-up Follow the Money die inmiddels ook buiten Nederland in een adem met de Correspondent wordt genoemd. Door deze sprong in het diepe ontwikkelde Arne zich tot een vasthoudende digitale crowd sourcing pionier. Hij komt vertellen over reilen en zeilen bij Follow the Money en over het nieuwste experiment: Onderzoeksjournalistiek met het publiek en hoe gaming-elementen daarbij behulpzaam kunnen zijn.

lara1Lara Ankersmit, Hoofd Digitaal NOS

Als Hoofd Digitaal bij NOS is Lara Ankersmit voortdurend bezig met experimenten en innovaties. In 2012 stond de NOS voor een uitdaging: hoe kon het de doelgroep tussen het Jeugdjournaal en NOS op 3 bereiken – in de leeftijd van 13 tot 19 jaar? Onderzoek door redacteur Leroy van Limbeek resulteerde in NOS Kort, een Instagram account vol korte nieuwsvideo’s om je snel bij te praten over wat er in de wereld gebeurt. Instagram is wereldwijd en in Nederland één van de snelst groeiende platformen, geliefd bij het jonge publiek dat de NOS wilde bereiken. Het bleek een schot in de roos: NOS Kort heeft inmiddels bijna 70.000 volgers, waarmee de NOS niet alleen de eerste nieuwsorganisatie werd op Instagram, maar ook de grootste. Lara zal vertellen over de weg die NOS Kort heeft afgelegd: wat werkte wel en wat niet?

stijn1Stijn Debrouwere, freelance datawetenschapper en blogger

Stijn Debrouwere helpt nieuwsorganisaties en non-profit organisaties met gebruik van analytics. Recent bouwde hij bij het Tow Centre for Digital Journalism tools voor het meten van de impact van journalistiek. In 2013 maakte Debrouwere deel uit van The Guardian’s data science team als een Knight-Mozilla Open News Fellow. Hij begon zijn carrière in België als mede-oprichter van de onderzoeksjournalistieke start-up www.apache.be. Welke digitale instrumenten kan je gebruiken om de uitwerking van nieuws te meten? Debrouwere levert praktische tips.

Kosten: €165,00 (incl. BTW, lunch en administratiekosten)

Met korting voor NVJ leden of freelancerskorting: €135,00 (incl. BTW, lunch en administratiekosten)
Voor groepsaanmeldingen stuur een mail naar info@expertisecentrumjournalistiek.nl.

ProgrammaBekijk hieronder het programma of download het programma als PDF.

programma-genm-2016

Lees hier het uitgebreide verslag, slideshows en video van de Grote Expertisedag Nieuwe Media 2015.

REGISTRATIE: