Grote Expertisedag Nieuwe Media

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
17-06-2014
09:00 - 17:00

Locatie
Universiteit van Amsterdam - zaal JWS2

Grote Expertisedag Nieuwe Media

Internationale en nationale journalistieke pioniers die hun vak heruitvinden. Ze presenteren de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nieuwsgaring en -distributie via sociale media, onder voorzitterschap van prof.dr. Mark Deuze, hoogleraar Journalistiek aan de UvA.

Het Expertisecentrum Journalistiek presenteert op dinsdag 17 juni in samenwerking met de NVJ-academy voor de vierde achtereenvolgende keer:

De Grote Expertisedag Nieuwe Media

met:

Aron Pilhofer (New York Times en The Guardian) wereldwijd topexpert als het gaat om digitalisering van de journalistiek. We zijn bijzonder trots dat hij exclusief voor de Expertisedag naar Nederland komt.

Pilhofer  behandelt onder meer  het onlangs uitgelekte evaluatierapport dat The New York Times opstelde over haar digitale strategie. Pilhofer was betrokken bij de totstandkoming van dit document, omdat hij er tot deze maand werkte als managing editor digitale strategie. In juni stapt hij over van The New York Times naar de The Guardian. Hij zal daar leiding gaan geven aan de digitale strategie van die krant.

Pilhofer zal benoemen wat wel en niet werkt als een redactie haar nieuwsgaring en distributie wil digitaliseren. Nieuwe samenwerkingsvormen tussen journalisten, ontwikkelaars, designers en data-experts komen aan bod.  Best practices op het gebied van audience development, het gebruik van sociale media en lezersanalyse komen voorbij. Zijn komst naar Nederland is een uitgelezen kans voor kranten- en websiteredacteuren en ook voor televisie-en radioredacties om zich te laten inspireren met het oog op de digitale toekomst die nu al is begonnen.

Naast Pilhofer spreekt, Alfred Hermida, digitale pionier, 16 jaar BBC-journalist, medeoprichter van de BBC-website, en specialist bij uitstek op het gebied van het verspreiden van nieuws via sociale media en platforms als buzz feed. Hermida is hoogleraar aan de Universiteit van Vancouver, gespecialiseerd in sociale media, en nieuwe vormen van digital story telling.

Derde buitenlandse gast is Stephen Kahn, hoofdredacteur van de Britse versie van de digitale krant The Conversation, een snel groeiende gratis nieuwssite die vanuit Australië, Londen, straks de VS, Zuid-Afrika en India analyses en commentaar biedt op de actualiteit, én die samenwerkt met duizenden wetenschappers wereldwijd. The Conversation komt mogelijk ook naar Nederland.

De grootste revelatie van het afgelopen journalistieke seizoen in Nederland was de lancering van De Correspondent. Hoofdredacteur Rob Wijnberg komt vertellen hoe het er na bijna een jaar voor staat. Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Wat heeft hij geleerd? Wat zijn nieuwe vragen en uitdagingen die een antwoord behoeven?

Hoofdredacteur Joost Oranje van Nieuwsuur gaat in op vragen rondom het tweede scherm dat hij bij Nieuwsuur afschafte: Waarom werkte het niet? Hoe verandert de digitalisering de actualiteitenrubrieken en welke internetstrategie is zinvol?

Het onderzoeksjournalistieke programma Altijd Wat is geroemd om zijn vooruitstrevendheid bij het samenwerken met het publiek bij het maken van nieuws. Hoe doen ze dat? Redacteur Daan Jansen komt het vertellen. Hij beantwoordt vragen als: hoe zorg je ervoor dat journalistieke crowd sourcing echt inhoudelijke reacties oplevert en geen brij aan meningen? Hoe ga je om met de uitkomsten van je research en primeurs. Deel je die primeurs online, wetende dat collega-journalisten mee kunnen kijken? Ofwel: wat werkt wel, wat niet.


Journalisten van alle krantenredacties en van actualiteitenrubrieken hebben zich al ingeschreven voor De grote Expertisedag Nieuwe Media. Maar er zijn nog plaatsen. Schrijf je snel in. 

Entree: 155 euro (incl. BTW).
NVJ leden ontvangen 20 % korting op de toegangsprijs. Gelieve dit per mail te vermelden bij het factuuradres.

Reserveren

Aanmeldingen zijn gesloten voor deze activiteit