Programma Grote Expertisedag 2012

Ochtendprogramma: 9.00 – 12.30 uur

Ontvangst met koffie en thee
Welkom door Shirley Haasnoot (directeur EJC).

Inleiding: Digital Storytelling door Jan Bonjer, dagvoorzitter van de Grote Expertisedag Nieuwe Media en hoofdredacteur Het Financieele Dagblad.
Op deze editie van de Grote Expertisedag gaan we uit van de mogelijkheden van digitale media. We onderzoeken de nieuwste inzichten in de productie, de presentatie en de distributie van het digitale verhaal.

Journalism in a Digital Age door Paul Bradshaw, auteur van het Handbook of Online Journalism
Het web anno 2012 is mobiel, sociaal en bestaat uit databases vol zinnige en minder zinnige informatie. Hoe gaat de journalistiek daarmee om? Hoe kunnen journalisten van die kenmerken gebruik maken bij het verzamelen, interpreteren van informatie en het vertellen van hun verhalen? Een overzicht in vogelvlucht door Paul Bradshaw, auteur van het Handbook of Online Journalism, oprichter van het online journalism blog, en (gast)docent aan de Birmingham City University en de School of Journalism van City University London.

‘Alles wordt live’ door Lara Ankersmit, hoofd Nieuwe Media NOS
De tijdspanne tussen een gebeurtenis in de echte wereld en een representatie daarvan op het web nadert nul. Journalisten spelen daarop in door te experimenteren met live blogs, maar bijvoorbeeld ook met het tweede scherm. Wat zijn de voor- en nadelen?

12.30 – 13.45: Lunchpauze

Middagprogramma: 13.45 – 17.00

Telling Stories with (social) Data door Simon Rogers
Data journalistiek neemt een hoge vlucht, maar hoe vertel je nu echt een verhaal gebaseerd op data? Simon Rogers is journalist bij The Guardian en beheert de online Datablog van de krant. Hij vertelt aan de hand van een of meer casus (London Riots!) hoe The Guardian datajournalistiek, visualisatie en social media inzet in de verslaggeving.

De Digitale Verslaggeving van de New York Times voor de Amerikaanse Presidentsverkiezingen door Brian Hamman, deputy editor van Team Interactive News and Graphics van de New York Times en verantwoordelijk voor de Amerikaanse verkiezingen op de NYT-website.
Hoe worden in de Verenigde Staten de aankomende presidentsverkiezing verslagen? The New York Times heeft in het verleden al bewezen online tools op innovatieve wijze in te zetten en zal ook de presidentsverkiezingen digitaal verslaan. Een actueel onderwerp, met het oog op de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november.

Conclusies
Wrap up van de dag onder leiding van Jan Bonjer.

En verder: Top 3 Tools
Gedurende de dag zullen twee of drie journalisten hun top 3 van bruikbare journalistieke tools laten zien. Facebook, Twitter and Tumblr kennen we inmiddels. Wat zijn nieuwe interessante tools en websites die journalisten kunnen gebruiken? Jelle Kamsma (datajournalist), Lex Boon (als journalist onder meer werkzaam voor nrc.nl) en Elger van der Wel (NOS op 3 & NOS op 3 Lab) laten het in een presentatie van 5 à 10 minuten zien.

Afsluiting door Yvonne Dankfort (NVJ Academy).

Klik hier voor het programma van afgelopen jaar.